Ayahanda Raih RM100,000 Seminggu Jual Barangan Terpakai

RANTAU PANJANG: Hanya dengan menjual pelbagai barangan terpakai, seorang peniaga di sini, mampu memperoleh hasil jualan mencecah RM100,000 seminggu. 

Mohd Zulkiflee Mohamed, 51, yang digelar 'Ayahanda Raja Lelong' mengusahakan perniagaan itu berdekatan Masjid Beijing, di sini, sejak 32 tahun lalu dengan mengamalkan konsep jualan lelong pada harga murah.

Pelbagai barangan seperti perabot, barangan elektrik, tilam, alat permainan kanak-kanak dan basikal terpakai dari Singapura boleh didapati dengan hanya mengunjungi premis berkenaan.

Malah, pengunjung bukan sahaja terdiri daripada penduduk tempatan, sebaliknya peniaga perabot dan barangan terpakai dari Thailand turut singgah membeli, sebelum dijual semula di Narathiwat, Pattani dan Yala, Thailand.
Mohd Zulkiflee Mohamed (kanan), bersama seorang pengunjung gudangnya, Mustafa Hasan, 60. Foto (BH)


Mohd Zulkiflee berkata, bermula Ramadan ini, beliau membawa masuk 10 treler penuh muatan barangan lelong bernilai RM350,000 untuk jualan di gudangnya.

"Barangan yang dilelong ini adalah yang terpilih dari segi kualiti dan ketahanan. Kami turut memberi jaminan tiga bulan yang mana pelanggan boleh menukar dengan barangan lain jika ada kerosakan atau kami akan membaiki barangan yang rosak secara percuma.

"Setakat ini, perabot adalah barangan yang mendapat permintaan tinggi dan dijual dengan harga RM500 hingga RM1,200, yang mana ada sesetengah perabot harga asalnya bernilai RM3,000.

"Saya melelong dengan harga yang cukup murah seperti basikal kanak-kanak hanya dijual RM40 hingga RM70 manakala basikal dewasa pula RM90 hingga RM120 sebuah.

"Dalam beberapa minggu lagi saya akan melelong 'sport rim' dengan harga serendah RM250 satu set," katanya yang juga memiliki gudang di Kok Lanas, Pasir Puteh dan Gong Badak, Terengganu.

Mohd Zulkiflee berkata, berikutan perniagaannya mendapat sambutan ramai termasuk dari Thailand, beliau berhasrat membina satu bangunan dan melelong barangannya berkonsepkan 'satu barang, satu blok'.

Selain menjalankan perniagaan terpakai, Mohd Zulkiflee juga adalah pengusaha kasut berjenama di Kemboja yang diusahakan bersama rakan kongsi warga Thailand.

Rujukan: BeritaHarian

lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

0 Comments