Kaji Punca Warga Tempatan Suka Nikah Warga Asing

KUALA LUMPUR: Kajian terperinci perlu dilaksanakan bagi mengetahui faktor yang menyebabkan warga tempatan lebih cenderung menikahi warga asing berbanding penduduk tempatan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, berkata kajian seperti itu wajar dilakukan dengan mengambil kira trend semakin ramai masyarakat di negara ini memilih berbuat demikian.


"Saya rasa ini perlu dibuat kajian secara lebih saintifik, mungkin semua orang tahu kalau kita bercakap soal percintaan, tetapi mungkin juga ada faktor lain seperti adakah kerana mereka hanya nak dapatkan status PR (penduduk tetap) dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika sesi soal jawab persidangan Dewan Negara, di sini hari ini, bagi menjawab soalan tambahan Datuk Dr Johari Mat mengenai perkara itu.

Terdahulu ketika menjawab soalan Tan Sri Dr Mohd Ali Mohd Rustam mengenai bilangan rakyat Malaysia yang berkahwin dengan rakyat luar negara, Asyraf Wajdi berkata, maklumat berkaitan perkahwinan atau pendaftaran orang Islam di negara ini termasuk luar negara di bawah seliaan dan pengurusan jabatan agama Islam negeri berkenaan.

"Sebagai contoh, daripada maklumat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), bilangan rakyat Malaysia berkahwin dengan rakyat luar negara antara 2011 hingga 2015 berjumlah 2,144 orang.

"Ia membabitkan 2,028 warga asing lelaki dan 116 orang warga perempuan," katanya.

Rujukan: BeritaHarian

lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

0 Comments