Tak Sempat Vaksin, Anak Tanggung Derita Demam Campak

DISCLAIMER: Ini adalah status berdasarkan pengalaman sendiri dan perbandingan di antara anak-anak saya sendiri. Tiada kena mengena dengan anak orang lain. Mohon baca dan comment dengan berlapang dada.
Setelah beberapa hari di hospital, akhirnya doktor mengesahkan Nia Naqisha dijangkiti Measles. Bahasa senang nak faham, demam campak. Akhirnya terjawab persoalan mengapa Nia demam suhu tinggi tetapi bila diperiksa darah, normal. X-ray paru-paru pun clear.

Untuk pengetahuan, Nia tidak sempat ambil vaksin MMR untuk umur satu tahun. Vaksin yang lain semua dah ambil (saya ulang, tak sempat. Bukan tak nak). Disebabkan ini, maka komplikasinya agak teruk berbanding budak lain yang kena Measles tetapi dah vaksin.

Saya ambil contoh terdekat, abang Riyfhann yang kena Measles. Riyfhann full vaksin tetapi dia kena Measles sekejap sahaja. Admit hospital hanya 3 hari (13-15 Jun) Sekarang dah sihat walafiat.

Hari ini Riyfhann discharged, esok Nia pula admit hospital pada 16 Jun. Jadi, kebarangkalian sangat besar Nia berjangkit dari Riyfhann.

Kenapa saya kata Nia tak sempat ambil vaksin? Sebab semasa Nia berumur satu tahun, dia baru discaj hospital (pembedahan jantung berlubang dan berkampung hampir 3 bulan di hospital). 

Saya pernah bawa Nia ke klinik kesihatan untuk vaksin MMR, tetapi mereka minta dijarakkan dulu sebab Nia baru saja keluar hospital (Nia mengalami pelbagai komplikasi selepas pembedahan sehingga terpaksa duduk wad ICU dan di intubate selama 2 bulan. Jadi saya faham kenapa mereka nak jarakkan vaksin untuk Nia yang baru discaj hospital).

Kemudian, dengan pelbagai siri demam dan admit hospital, buat jadi bertangguh-tangguh nak ambil vaksin MMR ini sehinggalah Nia dijangkiti Measles.

"Maafkan ibu, Nia..."


Untuk budak seperti Nia yang tiada vaksin MMR, komplikasinya agak teruk jika dibandingkan dengan budak yang ambil vaksin MMR tetapi kena Measles.

Antara komplikasi-komplikasi yang Nia sudah lalui setakat ini:

  1. Demam dengan suhu sangat tinggi, 38.6'c ke 40.0'c, tanpa kebah langsung walaupun sudah diberi PCM/SUPP
  2. Petang 21 Jun, tiba-tiba nafas Nia menjadi sangat laju. Bacaan RR 95/minit (normal 40-45/minit)
  3. Kadar oksigen SPO2 Nia juga turun ke 70% hinggakan nasal prong dengan 1L okisgen terpaksa ditukarkan kepada oksigen mask dengan 5L oksigen.
  4. Kadar degupan jantung juga meningkat hingga 175
  5. Bila doktor check, rupa-rupanya paru-paru Nia sudah menjadi sempit dan tak kembang. Ini yang membuatkan Nia susah bernafas dan bernafas laju
  6. Nia nyaris dimasukkan ke wad ICU dan intubate gara-gara kejadian di atas ini. Doktor dah call wad ICU suruh doktor di sana bersedia. Tetapi alhamdulillah, Nia kuat berjuang. Setelah nebulizer tiga kali berturut-turut dan tinggikan dos oksigen, nafas Nia menjadi kurang laju sedikit dan paru-paru Nia dapat mengembang dengan normal. Untuk pengetahuan, masa ini Nia tak sedarkan diri (jujur cakap, ini antara pengalaman cemas saya semasa di hospital kerana empat orang pakar bertungkus lumus nak menyelamatkan Nia). 
  7. Sejak kejadian petang 21 Jun itu, doktor selalu memantau perkembangan Nia. Setiap 1-2 jam, doktor akan datang melihat dan memeriksa pernafasan Nia.
  8. Sejak kejadian itu juga, Nia kena nebulizer satu jam sekali pada mulanya dan alhamdulillah beransur-ansur kurang penggunaan nebulizer. Terkini hanya 3 jam sekali saja nebulizer. 
  9. Untuk pengetahuan, kejadian ini bukan disebabkan masalah jantung Nia yang sekarnag sihat. Tetapi ini lebih kepada komplikasi paru-paru. 
  10. Demam Nia sudah semakin berkurangan sejak campak Measles keluar. Sekarang dalam proses nak keluar di bahagian kaki. 
  11. Sekarang Nia sangat tidak aktif. Sudah dua hari dia baring sahaja dengan mata sentiasa terpejam. Kalau gerak-gerak tangan dia, memang ada respon tetapi perlahan. Kalau cubit kaki dia, baru dia ada respon kuat tarik kaki. 
  12. Nia tak nak makan dan minum. On IV drip 26m/hour buat masa ini (masa kes nafas Nia laju, Nia kena puasa). 


Setakat hari ini Nia tak batuk dah, muntah pun tiada, nafas yang laju pun dah tak selaju sebelum ini (sebelum ini RR95/min). Sekarang dalam RR49/min. Setakat hari ini juga doktor dah on 3 antibiotics (Cefuroxime, Klacid, Amikacin) dan vitamin A. Masih guna oksigen mask (3L oksigen).
Untuk info, bagi budak yang tiada MMR dan kena Measles, antara komplikasinya memang boleh mendatangkan kesan pada paru-paru serta otak. Kes paling teruk, boleh sampai koma atau kematian (nauzubillah).

Dugaan saya bila Allah beri kedua-dua anak dijangkiti Measles. Seorang tak teruk sebab dah vaksin. Seorang lagi agak teruk sebab tak sempat vaksin. Saya vaksin anak saya demi kebaikan dan kemaslahatan anak-anak. Ini saya anggap antara usaha saya, selebihnya Allah yang Maha Penentu. Sama juga bila saya pilih untuk operate anak saya. Itu pun salah satu usaha saya nak bagi anak sihat. Dah usaha dan ikhtiar, barulah saya berdoa, doa dan doa.

Saya bukan jenis hanya duduk diam berdoa semata-mata sahaja. Bukan sekadar menyerah segalanya pada takdir semata-mata. Kalau berserah pada takdir semata-mata, itu ibarat kita pergi melintas jalan tetapi tak tengok kiri kanan. Begitulah mereka yang berserah pada takdir semata-mata.

Mereka yang tidak melaluinya dan tak kena pada batang hidung sendiri mungkin boleh cakap macam-macam. Saya dah dan sedang melaluinya sekarang ini. Be in my shoes first and walk a mile before you judge me. If you think Measles is a small matter, think again.

Artikel diatas adalah perkongsian dan nukilan sepenuhnya seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama E-car Nazrin.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat dan panduan buat pembaca dan para ibu bapa di luar sana.

Rujukan: PixelMedia

lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

0 Comments