Lagak S4mseng, Pegawai PoIis Ditahan Kerana Hiina Dan Ugut Anggota Ketika Operasi di Pusat Hiburan

Menjadi seorang penguatkuasa badan beruniform sentiasa berhadapan dengan situasi yang tidak dijangka ketika menjalankan tugas.

Selain berdepan risiko bah4ya, anggota poIis umpamanya sering perlu ‘hadap’ prov0kasi oleh segelintir individu yang tidak mempunyai rasa hormat kepada anggota yang menjaga keselamatan itu.

Sementara terbaru, tindakan seorang pegawai kanan poIis melakukan prov0kasi dengan menghiina dan cuba mengugvt anggota poIis bertugas berhampiran sebuah pusat hiburan di Kelana Jaya, Selangor, ‘memakan diri’ apabila dia ditahan, awal pagi tadi.

Ketua PoIis Daerah Petaling Jaya Asisten Komisioner Nik Ezanee Mohd Faisal berkata, kejadian berlaku apabila dua anggota kereta peronda poIis (MPV) Bahagian Pencegahan Jnayah dan Keselamatan Komuniti menerima maklumat berhubung sebuah pusat hiburan masih beroperasi jam 2 pagi.

” Ketika pemeriksaan dilakukan, pusat hiburan itu didapati masih beroperasi dan terdapat ramai pengunjung di dalam premis berkenaan.

” Semasa pemeriksaan dilakukan, seorang lelaki dipercayai pengunjung pusat hiburan itu muncul memperkenalkan diri sebagai pegawai kanan poIis yang bertugas di Ibu Pejabat PoIis Kontinjen (IPK) Selangor.

” Dalam kejadian ini, pegawai kanan poIis terbabit melakukan prov0kasi dengan menghiina dan cuba mengugvt anggota poIis bertugas itu,” katanya.

Rupanya pegawai kanan poIis itu masih bertugas di…

Nik Ezanee berkata, pegawai kanan poIis itu bagaimanapun ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Sksyen 186 Knun Kesksaan dan Peraturan 11(1) Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Peny4kit Berjngkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jngkitan) 2020.

” Semakan mendapati pegawai kanan poIis berusia 39 tahun itu masih bertugas di sebuah Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) dalam kawasan kontinjen Selangor.

” Saya memberi peringatan keras kepada semua pihak termasuk anggota poIis supaya mengekalkan disiplin dan tidak mengganggu pihak berkuasa yang sedang menjalankan tugas.

” Tindakan disiplin dan undang-undang boleh diambil terhadap mereka yang melakukan kesalahan itu tanpa mengira pangkat mahupun kedudukan,” katanya.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet mahu tindakan tegas diambil terhadap pegawai poIis terbabit.

Malah segelintir orang ramai mahu pihak berkenaan supaya menyiasat sekiranya pegawai terbabit bertindak melindungi pusat hiburan itu.

” SPRM sila siasat pegawai kanan poIis tersebut. Pasti ada batu sebalik udang sbb tu dia kacau operasi poIis juga. Patut dia bagi Sokongan kpd poIis tersebut sbb dia officer..” tulis Anep

” Kerana nila setitik..rosak susu sebelanga..patutlah masih berleluasa aktiviti jvdi dan m4ksiat kat Malaysia ni..rupanya ada dalang”, tulis Sam




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments