Baru Je Pulang Dari Hspital, Wanita Pakai Gelang Pink Ditahan Kerana Singgah di Kedai. Ini Penjelasan Polis

(Gambar atas kiri adalah sekadar hiasan)

Wanita yang memakai gelang merah jambu ditahan polis selepas didapati ingkr terhadap perintah kuarantin yang dikeluarkan Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan Labuan semalam.

Wanita berusia 32 tahun itu ditahan pada 2.30 petang selepas didapati berada di sebuah kedai runcit untuk membeli barangan di kawasan bandar ini.

Ketua Polis Daerah Labuan Superintendan Muhamad Farid Ahmad berkata, penahanannya itu dibuat hasil maklumat orang awam selepas menyedari gelang yang dipakai wanita terbabit.

Menurutnya, wanita berkenaan dikenal pasti masuk ke Labuan melalui pintu masuk di Terminal Feri Antarabangsa Labuan pada 27 September lalu sebelum mendapat perintah kuarantin sehingga 10 Oktober.

” Bagaimanapun, wanita itu kemudiannya diarahkan menjalani sambungan kuarantin di rumah bermula semalam sehingga 29 Oktober sementara menunggu keputusan ujian saringan COVlD-19 kali kedua.

” Namun suspek ingkar dan mengabaikan perintah kuarantin berkenaan dengan singgah ke kedai runcit bersama suaminya dipercayai ketika dalam perjalanan pulang dari hospital,” katanya dalam kenyataan media, hari ini.

Muhamad Farid berkata, kes disiasat mengikut Sksyen 269 Kanun Kesksaan kerana perbuatan cuai yang mungkin merebakkan jngkitan pnyakit berb4haya.

Selain itu, katanya, kes turut disiasat mengikut Sksyen 22(b) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Pnyakit Berjngkit 1988 kerana tidak mematuhi perintah sah yang dikeluarkan pegawai berkuasa.

” Bagi kesIahan mengikut Sksyen 269 Knun Kesksaan, jika disabiit bersaIah boleh dikenakan hukvman pnjara selama tempoh sehingga enam bulan atau denda atau kedua-duanya sekali.

” Bagi kesIahan mengikut Sksyen 22(b) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Pnyakit Berjngkit 1988 pula, boleh dihukvm pnjara tempoh tidak lebih dua tahun atau dnda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesIahan pertama.

” Bagi kesIahan kali kedua atau berikutnya hukvman pnjara tempoh tidak melebihi lima tahun atau denda atau kedua-duanya,”katanya.

Muhamad Farid berkata, bagi kesIahan berterusan, pesaIah boleh dikenakan hukvman denda tidak melebihi RM200 bagi tiap-tiap hari kesIahan itu berterusan.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, warganet turut memberi reaksi berhubung kejadian itu yang seolah-olah dipandang remeh oleh individu yang diwajibkan menjalani kuaranti.

Namun terdapat juga yang meninggalkan komen agar pihak berkuasa tidak melakukan ‘double standard’ dalam menahan mereka yang bersaIah.

” Ada menteri yang langgar perintah kuarantin apa cerita? Takkan rakyat marhain je yang kena..tolong adil lah” tulis Sam.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments