Jnzah Selamat Dikebumikan, Adik Mngsa Helikopter Mula Ceritakan Sifat Sebenar Arwh Mohd Sabri

” Sudah 14 tahun arwh menjaga ibu, arwh seorang yang sangat aktif dalam penerbangan,” kata Mohd Faris Baharon, 40.

Menurut Mohd Faris adalah adik kepada Allahyrham Komander (B) Mohd Sabri, abangnya itu yang mesra disapa dengan panggilan ‘Angah’ tidak pernah mengeloh menjaga ibunya, Intan Omar, 74.

” Walaupun dia seorang yang pendiam namun arwh sentiasa memaklumkan mengenai aktiviti yang dilakukannya.

” Saya juga sudah beberapa kali mengikutnya melakukan penerbangan, kali terakhir adalah penerbangan ketika Hari Malaysia yang lalu,” katanya ketika ditemui di Tanah Perkvburan Islam Raudhatul Sakinah, Batu Caves di sini, hari ini.

Sementara itu, Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Jeneral Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany berkata, Allahyrham Mohd Sabri adalah seorang juruterbang yang profesional.

” Arwh memiliki peringkat penerbangan yang tinggi, walaupun sudah meninggalkan TLDM kira-kira 10 tahun lalu dan dia sangat mengambil berat hal-hal berkaitan penerbangan di TLDM.

” TLDM menzahirkan ucapan takziah kepada keluarga arwh,” katanya.

Terdahulu, jnzah Mohd Sabri selamat dikebu-mikan di Tanah Perkburan Islam Raudhatul Sakinah pada 2.30 petang hari ini.

Allahyrham Mohd Sabri dibawa dari Masjid Khalid Al-Walid di Jalan Padang Tembak, Kuala Lumpur dan tiba di pekarangan tanah perkvburan pada 2.10 petang.

Kira-kira 20 ahli keluarga dan kenalan dibenarkan hadir menziarahi jnzah.

Suasana pilu menyelubungi kawasan perkburan ketika jnzah diturunkan ke li4ng l4had.

Turut kelihatan Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Jeneral Tan Sri Mohd Reza Mohd Sany.

Talkin dibacakan Pegawai Staf 1 Agama, Markas TLDM Leftenan Kolonel Abdul Jabbar Yusof.

Allahyarham Mohd Sabri yang tidak berkahwin itu adalah anak kedua daripada enam beradik dan tinggal bersama ibunya yang berusia 75 tahun.

Semalam Harian Metro melaporkan, Mohd Sabri dan Mohd Irfan Fikri Mohamed Rawi, 41, disahkan meninggI dnia selepas heIikopter dinaiki terbabit kmIangan di udara dengan sebuah lagi heIikopter sebelum terh3m-pas di Jalan Melawati, Ampang pada 11.30 pagi.

Kedua-dua heIikopter jenis G2CA itu dipercayai dalam penerbangan latihan dari Subang menuju ke Genting Sempah.

Saksi ceritakan apa yang dia lihat

Dalam apa itu, seorang saksi yang kebetulan berada di sekitar tempat kjdian telah menceritakan apa yang berlaku sebelum heIikopter itu terh3m-pas.

” Saya ingatkan kedua-dua heIikopter berkenaan sedang melakukan tinjauan udara dengan terbang bersama, sebelum salah sebuah daripadanya mel4nggar ekor heIikopter yang lain,” cerita seorang saksi yang melihat kmIangan dua heIikopter di Taman Melawati pagi semalam.

Saksi berkenaan Puteri Nur Ilani Ismail, 25, berkata, ketika itu dia sedang mencari daun herba untuk kegunaan memasak, 500 meter daripada tempat salah sebuah heIikopter berkenaan terh3m-pas.

” Saya berada berdekatan Bulatan Bukit Mas di sini kira-kira 11.30 pagi dan terdengar bunyi heIikopter sedang terbang.

” Tiba-tiba saya terlihat heIikopter berwarna merah mel4nggar bahagian ekor heIikopter berwarna biru, yang menyebabkan ia (ekor heIikopter biru) ptah,” katanya kepada Bernama ketika ditemui berhampiran kawasan kjdian.

Katanya, heIikopter biru itu kelihatan seakan-akan tidak mampu terbang secara sempurna selepas insiden tersebut, sebelum jatuh terh3m-pas.

” HeIikopter merah bagaimanapun dilihat turun secara perlahan-lahan di sebuah kawasan berdekatan,” katanya yang tinggal di kawasan berhampiran.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments