MP Bintulu Kata KP Kesihatan Tak Turun Padang Sbb Tkut M4ti. Sekali Dr. Noor Hisham Jawab, Terdiam Terus

Sikap dan sesetengah pemimpin politik semakin pelik-pelik apabila semua benda nak dijadikan modal politik dan semua orang nak dikrit1knya.

Hari ini, Ahli Parlimen GPS-Bintulu, King Sing dikec4m ramai apabila menvduh Dr Noor Hisham takut m4ti.

Susulan itu Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah yang juga Ketua Pengarah Kesihatan mula bersuara.

” Setiap yang bernyawa pasti merasai m4ti’, sesungguhnya kami adalah milik Allah, dan kepada-Nya kami kembali,”

Itu jawapan , Dr Noor Hisham yang memetik firman Allah SWT ayat 185 dalam surah Al-Imran bagi menjawab tudvhan Datuk Seri Tiong King Sing (GPS-Bintulu) yang mendkwa beliau takut m4ti dan tidak ‘turun padang’ ke Sabah.

Dr Noor Hisham berkata, sebagai orang Islam beliau menerima kem4tian itu di mana-mana sahaja, dan berlaku bukan hanya ketika ‘turun padang’ (merujuk Sabah) atau tidak.

” Jadi, apa yang penting ialah kita pasangkan niat untuk melaksanakan tugas kita dan niat kita ialah untuk memutuskan rantaian COVlD-19 dalam negara kita.

” Ini ialah tujuan utama. Kita boleh selisih pendapat tetapi yang pasti apa kita laksanakan ialah untuk memutuskan jngkitan COVlD-19 supaya kita dapat selamatkan negara kita daripada peningkatan kes jngkitan COVlD-19 dan kadar kem4tian,” katanya pada sidang media di Putrajaya, hari ini.

Beliau turut menjelaskan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sudah membuat perancangan yang khusus untuk Sabah.

” Saya sendiri sudah pun ‘turun padang’ (ke Sabah) pada akhir Ogos lalu bagi melihat kepada pengurusan dan kesiapsiagaan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah,” katanya.

Malah, katanya, beliau juga mengarahkan Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam) Datuk Dr Chong Chee Kheong untuk turun ke Sabah minggu lalu bagi meninjau keadaan di negeri itu.

Beliau berkata, dua minggu lalu Penasihat Khas kepada Perdana Menteri mengenai Kesihatan Awam, Tan Sri Dr Jemilah Mahmood turut ke Sabah.

” Beliau melihat tindakan KKM iaitu pengurusan COVlD-19 dan isu-isu yang timbul di Sabah. Jadi tidak timbul isu yang kita takut m4ti,” katanya.

Kenapa DG tidak turun padang..

Terdahulu, berlaku kekecohan di sidang Dewan Rakyat hari ini apabila Ahli Parlimen GPS-Bintulu, King Sing menuduh Dr Noor Hisham takut m4ti.

” DG (Ketua Pengarah Kesihatan) hari-hari buat berita, bagi ‘Office Boy’ (budak pejabat) boleh baca.

” Kenapa dia tidak turun padang… Macam di Kota Kinabalu, Sabah begitu truk pndemik COVlD-19.

” Kenapa dia tidak melawat setiap hospital, berbincang dan beri sokongan kepada frontliners.

” Jangan hantar doktor, jururawat saja pergi sebab itu orang (mereka) tidak takut m4ti, tapi DG takut m4ti,” katanya dipetik.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments