Seperti yang ramai sedia maklum, kelmarin negara dikej0tkan dengan berita peIanggaran dua tren LRT yang telah membuatkan ratusan penumpang cdera pa rah.
Situasi yang berlaku ini turut mendapat perhatian pihak kerajaan yang sedia memberikan pampasan RM1,000 buat para penumpang yang menjadi mngsa kemaIangan.
Di sebalik ins!den peIanggaran LRT yang tidak dijangka mampu berlaku, muncul pula seorang ejen insurans yang menarik perhatian warganet dengan mempromosikan produk insurans beliau melibatkan faedah hibah beserta gambar ins!den yang berlaku.
Limau purut 3 serangkai,
Buta perut takdak akai.
Sekian pantun daripada saya. pic.twitter.com/VcDqHE858h
— امرين (@amrin_hidayat) May 24, 2021
Tindakan beliau yang dianggap mengambil kesempatan dan tidak sensitif dengan keadaan semasa sekaligus membuatkan para warganet berang serta mengundang kepada pelbagai keca man.
Malah, terdapat warganet yang beranggapan sikap yang ditunjukkan ejen sebegini yang membuatkan orang ramai tidak berminat mengambil insurans. Berikut merupakan respon warganet mengenai ‘iklan’ yang dilakukan.
Promot tak kena masa dan tempat! Nak mintak di kecam ke? https://t.co/JAYux6PhrY
— EJEN HAN👨💼📜⚰️🚘✈️💉💰🗞️ (@hanafiEzu) May 25, 2021
one of the reason y aku tak suka dengan certain agent insurance. https://t.co/AD555mrEYc
— Janick (@hasifhais) May 25, 2021
Salah 1 punca aku tak berkenan nak buat kawan dengan org jual insurance.. Benci doh org macam ni.. Ke memang yg jual insurance ni di latih untuk jadi cmni? Langsung tak sensitive haihh https://t.co/1dxzrixDvf
— 𝕸𝖔𝖗𝖙𝖎𝖈𝖎𝖆 𝕬𝖉𝖉𝖆𝖒𝖘 (@txhyungvi) May 25, 2021
Dalam pada itu, muncul persoalan di kalangan warganet mengenai mampukah ejen seperti ini diberhentikan daripada menjadi wakil insurans berikutan etika yang ditunjukkan.
Menurut perk0ngsian pengguna Twitter iaitu @fahmyumar, orang ramai boleh membuat aduan ke Life Insurance Association of Malaysia (LIAM) atau Malaysian Takaful Association (MTA) kerana meIanggar kod etika. Selain itu, syarikat insurans yang diwakili ejen insurans berkenaan juga boleh mengambil tindakan.
Kalau report kt LIAM or MTA, memang boleh kena tindakan. Langgar Code of Ethics juga ni.
— Fahmy (@fahmyumar) May 25, 2021
Melihatkan kepada keadaan semasa melibatkan mangsa LRT serta kes C0VID-19 yang semakin meningkat, diharap orang ramai mampu menjaga sensitivi dalam berk0ngsi sebarang perk0ngsian di media sosial agar tidak mengguris hati mana-mana pihak. – Sumber dipetik dari The v0cket, Twitter
Jangan lupa like, komen dan share ya. Terima Kasih!! Facebook @Mytv Viral
Sumber : Tak Sensitif Dan Oportunis, Warganet Bengang Ejen Insurans ‘Promosi’ Produk Ketika Isu lnsiden LRT
0 Comments