15 Tahun Suami Isteri Kunyah Makanan Dan Beri Dari Mulut Ke Mulut Untuk Anak Angkat Mereka

4_52

Sumber: Shanghaiist Oleh: Aimi Nordin

Cerita ni merupakan bukti bukan sahaja kasih sayang seorang ibu bapa kepada anaknya tapi juga sifat perikemanusiaan. Kenapa?

Sepasangan suami isteri di China, mengunyah makanan kemudian menyuapkan makanan tersebut dari mulut ke mulut anaknya yang lumpuh selama 15 tahun. Li Huanmei bekerja sebagai cleaner di sebuah hospital di bandar Datong. Pada 2001, dia perasan seorang bayi yang ditinggalkan di laluan hospital tersebut.

Dia bawa bayi tersebut pulang dan menjaganya setiap hari selama 15 tahun bersama suaminya. Li memberitahu kebiasaannya bayi yang dibuang oleh ibu bapa mereka kerana mereka menghidap penyakit. Namun, dia tak berputus asa walaupun itu bukan anak kandungnya.

Tak lama selepas itu, bayi tersebut disahkan menghidap cerebral palsy yang sangat teruk. Keadaan yang sangat teruk di mana dia langsung tak dapat menyusu. Ramai saudara mara menyuruh mereka menyerahkan bayi tersebut pada badan kebajikan. Namun mereka enggan menyerah dan berputus asa dan memberikan nama Zhao Likun pada bayi tersebut.

Li dan Zhao tidak boleh meninggalkan rumah dalam masa yang sama. Jika salah seorang daripada mereka pergi keluar bekerja, yang lain terpaksa tinggal di rumah dan menjaga anak perempuan mereka. Likun masih tidak dapat mengunyah, jadi Li dan Zhao perlu untuk memberi makan anak perempuan mereka seperti burung ibu suapan ayam bayinya.

“Ia mengambil masa lebih kurang dua jam untuk memberi makan satu hidangan beliau. Beliau mempunyai tiga kali sehari, jadi itu lebih enam jam,” Zhao kepada pemberita.

5_42

1_67



via sumber

Post a Comment

0 Comments