Tarian tiang sasar masuk Olimpik

LONDON: Tarian tiang sudah diiktiraf oleh badan sukan antarabangsa dan penganjur "acara sukan" itu berharap dapat menjadi sebahagian daripada temasya sukan Olimpik.

Persekutuan Sukan Tiang Antarabangsa (IPSF) dianugerahkan status pemerhati bulan ini oleh Persekutuan Persatuan Global Sukan Antarabangsa (GAISF), bersama-sama badan yang mewakili gusti lengan serta dodgeball.

Status pemerhati adalah langkah pertama ke arah keahlian penuh GAISF. Pemerhati akan dibantu dalam hal ehwal berkaitan peraturan Agensi Anti-Doping Dunia dan mendapat pengiktirafan yang diperlukan dari Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan.

Presiden IPSF Katie Coates berkata, langkah itu akan membolehkan sukan berkenaan berkembang lebih pesat di peringkat antarabangsa.

"Dalam tempoh hanya lapan tahun kami mencipta sukan ini, ia mula menjadi ikutan di seluruh dunia dan memberi inspirasi kepada generasi baharu ahli sukan lelaki, wanita dan kanak-kanak," kata Coates.

"Saya berterima kasih kepada pasukan IPSF dan GAISF, saya amat teruja berkenaan masa depan sukan ini. Di awal tahun 2000, orang ramai mula mengamalkannya sebagai senaman kecergasan dengan mengeluarkan unsur seksual, jadi tiada kasut tumit tinggi dan menjadikannya lebih sesuai untuk masyarakat.

"Tarian tiang tidak seperti yang orang ramai gambarkan - anda perlu melihatnya untuk memahaminya. Pertandingan sudah diadakan tetapi mereka masih di peringkat amatur, dengan hanya diadili oleh rakan-rakan.

"Matlamat saya ialah menjadikannya lebih profesional. Saya rasa kami sudah berjaya mencapai sesuatu yang mustahil. Ramai yang memberitahu kami sebelum ini, tarian tiang tidak akan diiktiraf sebagai sukan." - AFP



lagi info di : MALAYSIA TRENDING NOW

Post a Comment

0 Comments