Scanda Sky mulakan penerbangan sulung Ipoh-Guangzhou

IPOH: Scanda Sky, syarikat penerbangan sewa khas tempatan memulakan penerbangan sulung melalui Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LTSAS) di sini ke Guangzhou, China malam tadi.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Perak, Tan Kar Hing, berkata penerbangan itu berlepas pada 10 malam dengan membawa 40 penumpang.

"Sebelum ini, hanya terdapat penerbangan terus dari Ipoh ke Singapura dan Medan di Indonesia yang mengambil masa kurang dua jam," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran penerbangan sulung Ipoh-Guangzhou di LTSAS di sini malam tadi.

Beliau berkata, penerbangan itu akan membantu meningkatkan sektor pelancongan di Perak.

Katanya, kerajaan negeri berharap syarikat penerbangan dapat menambah kekerapan penerbangan dan mengenal pasti beberapa destinasi baharu khususnya di negara-negara jiran.

Setakat ini, hanya dua penerbangan terus ke Guangzhou akan dibuat dalam seminggu iaitu pada Rabu dan Sabtu manakala penerbangan ke Ipoh pada Khamis dan Ahad.

Pengerusi Eksekutif Scanda Sky, Tengku Faizwa Tengku Razif, berkata penerbangan balik dari Guangzhou ke Ipoh dijangka membawa seramai 50 penumpang termasuk ahli perniagaan dari China untuk melancong dan urusan perniagaan. - BERNAMA



Sumber : Scanda Sky mulakan penerbangan sulung Ipoh-Guangzhou

Post a Comment

0 Comments