Perkauman sistemik wujud di semua institusi Kanada

OTTAWA: Perdana Menteri, Justin Trudeau berkata bahawa perkauman sistemik wujud di semua institusi Kanada termasuk polis persekutuan, selepas pegawai tertinggi polis negara itu menolak pandangan berkenaan.

"Perkauman sistemik adalah isu di seluruh negara di dalam semua institusi kami termasuklah anggota polis di dalam Polis Diraja Kanada (RCMP).

"Sebagai Perdana Menteri, sukar untuk mengenal pasti kerajaan saya yang cuba untuk bersikap progresif dan terbuka serta mempertahankan golongan minoriti, ia adalah diskriminasi sistemik," katanya.

Komen Trudeau itu bertentangan dengan Pesuruhjaya RCMP, Brenda Lucki yang dilantik oleh Trudeau pada 2018, bahawa dia berjuang dengan definisi itu.

"Sekiranya perkauman sistemik bermaksud perkauman tertanam dalam dasar dan prosedur kita, saya akan mengatakan bahawa kita tidak mempunyai perkauman sistemik," kata Lucki.

Walau bagaimanapun, beliau mengetahui wujud berat sebelah di antara beberapa pegawai dan berikrar untuk bertanggungjawab kepada sesiapa sahaja yang tidak mengikuti prinsip utama pasukan itu, termasuk kasih sayang dan penghormatan terhadap hak semua orang.

Ribuan penduduk Kanada berkumpul untuk solidariti bersama penunjuk perasaan Amerika Syarikat (AS), termasuk Trudeau yang melutut pada demonstrasi di luar pejabatnya Jumaat lalu atas kematian lelaki berkulit hitam.

Brenda berkata, rakyat negara ini menyedari bahawa institusi mereka tidak selalu memperlakukan orang dengan latar belakang perkauman, latar belakang Orang Asli, dengan adil.

"Sebanyak yang kita kagumi dan menyokong RCMP, kita tahu kita perlu melakukan yang lebih baik," katanya. AFP



Sumber : Perkauman sistemik wujud di semua institusi Kanada

Post a Comment

0 Comments