COVID-19: 25 kes baharu, 12 daripadanya Kluster PUI Sivagangga

PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan (KKM) merekodkan 25 kes jangkitan baharu COVID-19 sehingga 12 tengah hari tadi dengan 12 kes daripada Kluster Pesakit Bawah Siasatan (PUI) Sivagangga.

Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia adalah sebanyak 9,063 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 adalah 210 kes dan pesakit telah diasingkan dan diberi rawatan.

Katanya, daripada 25 kes baharu itu, sembilan adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara membabitkan lapan warganegara Malaysia dan satu bukan warganegara.

Sembilan kes import itu adalah dari Filipina (empat kes di Sabah); Emiriah Arab Bersatu (satu kes di Selangor); Turki (satu kes di Selangor); Djibouti, Afrika Timur (satu kes di Kuala Lumpur); Australia (satu kes di Kuala Lumpur); dan Yaman (satu kes di Sarawak).

"Daripada 16 kes penularan di dalam negara, 15 kes adalah di kalangan warganegara Malaysia dan satu kes bukan warganegara Malaysia.

"Sebanyak 15 kes pulih hari ini menjadikan jumlah kumulatif kes pulih adalah 8,728 kes atau 96.3 peratus daripada jumlah keseluruhan kes," katanya dalam kenyataan hari ini.



Sumber : COVID-19: 25 kes baharu, 12 daripadanya Kluster PUI Sivagangga

Post a Comment

0 Comments