Kerosakan akibat letupan di Beirut dianggar mencecah AS$20 bilion

BEIRUT – Pegawai Beirut menganggarkan kerosakan akibat letupan ibukota Lubnan adalah antara AS$10 bilion hingga AS$15 bilion (RM41.9 bilion hingga RM62.9 bilion), ketika gambar baharu dron dan satelit menunjukkan kawasan di sekitar letupan itu mendatar dan hangus.

Gambar sebelum dan selepas letupan menunjukkan sebuah kelab dan kawasan makan yang berkembang pesat diselubungi kaca pecah dan serpihan, manakala kerosakan pada bangunan dapat dilihat sejauh beberapa kilometer di seluruh bandar.

Letupan itu menghasilkan kawah seluas 200 meter yang dipenuhi air laut. Di sekitarnya, kapal persiaran terbalik di dalam air.

Sebahagian besar kawasan pusat bandar Beirut dipenuhi dengan kereta musnah dan terbalik serta serpihan yang bertaburan, manakala tingkap kelihatan pecah dan bumbungnya rosak.

Gabenor Beirut, Marwan Abboud, berkata letupan itu menyebabkan hampir 300,000 orang kehilangan tempat tinggal dan menyebabkan kerosakan sehingga AS$15 bilion (RM62.9 bilion), menurut Al-Hadath TV.

Beliau berkata, pihak berkuasa sedang berusaha untuk memberi mereka yang kehilangan tempat tinggal makanan, air dan tempat berlindung.

Kabinet Lubnan mengisytiharkan darurat selama dua minggu di ibu kota dan menyerahkan kawalan keselamatan Beirut kepada tentera.

Angka kematian kini berjumlah 135 orang, tetapi jumlah itu dijangka meningkat ketika pencarian mayat terus dijalankan. Lebih 5,000 orang cedera.

Punca letupan tidak diketahui dengan jelas tetapi pegawai mengaitkan letupan itu dengan 2,750 tan amonia nitrat yang dirampas dan disimpan di gudang di pelabuhan Beirut selama enam tahun.

Gambar satelit sebelumnya menunjukkan helikopter terbang di atas lokasi letupan, menjatuhkan air, ketika pekerja penyelamat menggali serpihan untuk mencari mangsa yang terselamat.

“Seperti yang kita tahu, Beirut sudah hilang dan orang ramai tidak akan dapat membina semula kehidupan mereka,” kata Amy, seorang wanita yang sedang menyapu kaca dari jalan di sekitar bangunan yang pernah menempatkan karya seorang pereka terkenal dari Lubnan.

“Ini adalah neraka. Bagaimana (orang ramai) hendak bertahan? Apa yang akan mereka lakukan?” katanya, menyalahkan ‘kebodohan’ dan kurangnya tanggungjawab oleh pegawai atas letupan itu.

Hospital-hospital dibanjiri oleh yang cedera. Salah satu kemudahan yang rosak dalam letupan itu terpaksa memindahkan semua pesakitnya ke padang berdekatan untuk mendapatkan rawatan.

Itu adalah satu letupan terburuk yang menyerang Lubnan, sebuah negara yang sejarahnya penuh dengan kehancuran dari perang saudara tahun 1975 hingga 1990, konflik dengan Israel dan serangan berkala oleh pengganas.

Kumpulan Bank Dunia semalam menyatakan bahawa pihaknya telah bersedia untuk menilai kerosakan dan keperluan Lubnan, dan akan berusaha untuk membantu menggerakkan pembiayaan awam dan swasta bagi pembinaan semula dan pemulihan.

Dalam satu kenyataan, kumpulan itu berkata, mereka juga akan ‘bersedia memprogramkan semula sumber yang sedia ada dan meneroka pembiayaan tambahan untuk menyokong pembangunan semula kehidupan dan kehidupan orang yang terjejas akibat bencana ini’. – AGENSI



via Wowberita

Post a Comment

0 Comments