Sudah Lama Mat Over Tak Terima Tawaran Berlakon. Ini Rayuan Mat Over Kepada Penerbit Yg Ramai Simpati

Nama beliau pernah popular suatu ketika dahulu menerusi sitkom popular “Pi Mai Pi Mai Tang Tu” yang pernah disiarkan di TV3 arahan Hatta Azad Khan yang berkisar kehidupan penduduk rumah pangsa di Flat Seri Wangi.

Terkenal dengan watak yang lelaki pantai timur yang bercakap loghat Terengganu, nama Sulaiman Yassin, 68, bukanlah asing dalam industri hiburan tanah air.

Sulaiman Yassin atau Mat Over bukan sahaja dikenali sebagai pelawak, namun beliau sebenarnya adalah pelakon berkaliber dan mampu membawa apa-apa watak dengan berkesan.

Bagaimanapun namanya kini kian dilupai dan jarang muncul di kaca tv.

Justeru, Mat Over menjelaskan beliau sentiasa bersedia sekiranya ada penerbit yang ingin memberi tawaran berlakon kepadanya.

Mat Over berkata, sudah lama dia tidak menerima tawaran berlakon apatah lagi apabila negara kini sedang bergelut dengan pndemik COVlD-19.

” Kali terakhir saya mendapat tawaran untuk drama berepisod adalah pada tahun lalu menerusi drama Rindu Yang Terlarang.

” Selepas itu, ada juga tawaran tetapi bukan drama.

Harap selepas ini ada rezeki untuknya

” Saya faham dunia seni baru kembali aktif selepas terhenti beberapa bulan akibat COVlD-19 dan berharap selepas ini ada rezeki untuk saya,”

Mat Over berkata demikian ketika ditemui selepas menerima kunjungan daripada Perbadanan Filem Nasional Malaysia (Finas) menerusi program Finas Prihatin 2.0, di sini, hari ini.

Mat Over berkata, kunjungan daripada Pengerusi FINAS, Zakaria Abdul Hamid membuatnya terharu dan terasa dihargai.

Katanya, kehadiran dan sumbangan itu adalah menunjukkan FINAS mengambil peduli mengenai pelakon lama sepertinya dan rakan-rakan yang lain.

Dalam pada itu, Zakaria berkata, program FINAS Prihatin 2.0 yangbermula hari ini akan membabitkan 50 penggiat seni veteran yang mana setiap daripada mereka menerima bantuan wang tunai serta keperluan asas.

” Kita memperoleh senarai nama penggiat seni daripada beberapa persatuan seperti Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) dan Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM) yang mana kita akan kunjungi dan bertanya khabar mereka.

” Kunjungan kita secara tidak langsung membolehkan orang ramai mengetahui tentang kehidupan mereka malah kita juga memperoleh maklumat baharu mengenai rakan (penggiat seni) mereka yang turut memerlukan bantuan,” katanya.

Beliau berkata, program berkenaan juga menarik minat beberapa pihak untuk menjadi rakan strategik FINAS antaranya Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM), Yayasan Felda dan GISB Holdings.

Kenali siapa Mat Over

Sulaiman Yassin lahir pada 1952 atau lebih terkenal sebagai Mat Over popular dalam sitkom “Pi Mai Pi Mai Tang Tu”.

Kisah ini telah dipentaskan beberapa kali sebagai pementasan muzikal.

Mat Over menambah watak-watak yang mewakili penduduk pantai timur dengan menggunakan Bahasa Melayu Terengganu yang cukup berkesan.

Raut muka yang cengkung, bermisai, rambut kerinting serta tinggi cukup menghiburkan penonton.

Selain bergelar pelawak, Sulaiman juga seorang penyanyi lagu-lagu tradisional.

Beliau merupakan teman duet kepada Ratu Pop Tradisional Malaysia iaitu Noraniza Idris dan sering bergandingan dalam banyak persembahan kebudayaan.

Sulaiman menjadi pilihan untuk berduet dengan Noraniza setelah kepergian penyanyi veteran Abdullah Chik yang telah kembali ke rahmatullah pada 1995.

Lagu Tanda Kasih adalah lagu duet Sulaiman dan Noraniza yang masih popular hingga kini.

Nama Mat Over kembali menjadi perhatian netizen apabila video beliau men4mpar David Teo yang sedang bertanya soalan semasa sesi dialog Transformasi Nasional 2050 (TN50) bersama Najib Razak pada 17 Mei 2017 tular di media sosial.[2]




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments