APM tangkap ular sawa telan anak lembu

JITRA: Anggota Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM) terpaksa mengambil masa hampir 30 minit sebelum dapat menangkap ular sawa yang baharu menelan anak lembu di kebun getah, Kampung Tok Arang, Batu 5 Kodiang di sini, petang tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang tadi, kehadiran ular sawa sepanjang enam meter dan seberat lebih 100 kilogram itu dikesan penduduk kampung yang kemudian menghubungi APM.

Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kubang Pasu, Kapten (PA) Kamarulzamal Kasa, berkata pihaknya menerima panggilan pada jam 2.42 petang sebelum tiga anggotanya ke lokasi bagi menangkap ular berkenaan.

Katanya, anggota APM tidak mengalami masalah menangkap ular terbabit tetapi berhadapan kesukaran apabila terpaksa membawa lori tiga tan memasuki kawasan kebun getah yang jauh dari jalan kampung.

“Anggota APM juga terpaksa mengangkat ular sawa yang berat naik ke atas lori sebelum dapat membawanya balik ke pejabat APM Kubang Pasu untuk tindakan lanjut.

“Kita akan menghubungi pegawai Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) untuk menyerahkan ular ini kepada mereka,” katanya ketika ditemui hari ini.

Kamarulzamal berkata, pihaknya turut dibantu penduduk kampung ketika mengangkat ular sawa dengan menggunakan kain yang dijadikan pengusung.



Sumber : APM tangkap ular sawa telan anak lembu

Post a Comment

0 Comments