20,954 pelajar di NS mula sekolah esok

SEREMBAN: Seramai 20,954 pelajar Tingkatan Lima dan Enam termasuk sekolah berasrama penuh (SBP) seluruh Negeri Sembilan akan kembali memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran (PnP) di 124 buah sekolah, esok.

Pengarah Pendidikan Negeri Sembilan, Md Fiah Md Jamin, berkata mereka akan terbabit dengan kebiasaan baharu persekolahan dengan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Katanya, pihaknya sudah bersedia untuk melaksanakan pembukaan semula sekolah pasca Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dengan mematuhi SOP yang ditetapkan Kementerian Pendidikan.

"Pelaksanaan SOP yang ditetapkan itu akan bermula di pintu masuk sekolah sehingga kakitangan sekolah dan pelajar pulang ke rumah atau di asrama dan hanya pelajar yang

disahkan sihat dibenarkan masuk ke sekolah.

"Semua pengetua sudah diberikan taklimat dan garis panduan pembukaan sekolah terutama membabitkan susun atur kelas, jumlah pelajar dan penjarakan sosial yang

ditetapkan SOP berkenaan.

"Malah, kita juga sudah mengadakan simulasi pengoperasian pembukaan sekolah pasca PKP baru-baru ini, sebagai panduan kepada pengetua," katanya di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Md Fiah berkata, sekolah akan menyediakan segala keperluan alat pengimbas suhu badan, pelitup muka dan cecair pembasmi kuman yang ditempatkan di

beberapa lokasi utama.

Beliau berkata, semua guru akan terbabit dalam pembukaan semula sesi persekolahan esok.

Kakitangan Jabatan Kesihatan Negeri Sembilan (JKNNS) juga akan berada di sekolah untuk memantau SOP ditetapkan terutama membabitkan penjarakan sosial.

Katanya, jabatan akan cuba buat yang terbaik berpandukan SOP berkenaan untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan semua pihak.

"Saya mengharapkan kerjasama semua pihak terutama ibu bapa dalam menjayakan sesi persekolahan esok.

"Ibu bapa juga diharap tidak bimbang dengan tahap keselamatan anak mereka dan kita sama-sama berdoa agar semuanya berjalan dengan baik serta tiada berlaku sebarang

kejadian yang tidak diingini," katanya.



Sumber : 20,954 pelajar di NS mula sekolah esok

Post a Comment

0 Comments