Tunjuk contoh bapa terbaik untuk anak teladani

BAGI yang sudah berkeluarga dan menjadi bapa, kita sering mengatakan bahawa tidak ada lebih penting bagi kita daripada keluarga dan anak.

Namun, berkali-kali, keutamaan peribadi dan masyarakat tidak selalunya sesuai dengan kepercayaan kita.

Sekiranya kita membayangkan masa depan di mana semua anak mempunyai peluang menjalani kehidupan bermanfaat, maka kita mesti mempertimbangkan peranan bapa dengan lebih berhati-hati.

Seorang ayah mempunyai kekuatan dan pengaruh yang sangat besar.

Tidak kiralah dalam keadaan bapa itu baik atau buruk, sentiasa bersama atau tidak (dalam susah atau senang), bertindak dan berkelakuan hebat atau kasar, bertindak dan menyokong atau tidak, hakikatnya seorang bapa mempengaruhi dan memberi kesan kepada anak-anaknya secara mendalam.

Ahli psikologi kanak-kanak daripada Universiti Yale, Kyle Pruett, dalam bukunya Fatherneed menyatakan bahawa ayah atau bapa yang sering membabitkan diri dalam kehidupan anak mereka akan menjadi lebih baik dalam pembelajaran dan kehidupan.

Kanak-kanak dengan bapa yang sering membantu, lebih bersedia untuk menangani tekanan dan kekecewaan berkaitan persekolahan daripada anak yang bapanya kurang pembabitannya.

Anak muda memerlukan bapa yang hadir semasa mereka memulakan perjalanan hidup mereka sendiri.

Dengan kata lain, masyarakat mendapat keuntungan dengan cara yang nyata apabila bapa mempunyai masa untuk melabur dalam kehidupan anak mereka.

Sebilangan besar lelaki dewasa memang ingin menjadi bapa yang efektif, tetapi sering kali halangan utama ialah tidak mempunyai model yang lengkap dan berkesan.

Bapa kita sendiri adalah model yang lalai. Jika pengalaman lalu dengan bapa adalah negatif dan kita menolaknya sebagai model tetapi gagal menggantikannya dengan yang baharu, maka kita sering menggunakannya sebagai model kita, walaupun kita sendiri tahu dan tidak sedar mengenainya.

Oleh itu, kita memerlukan perancangan untuk menjadi bapa yang berkesan.

Rancangan itu perlulah dipastikan tindakan praktikal yang masuk akal dan yang mempertimbangkan serta memerlukan penyelidikan sosial.

Satu pertubuhan di Malaysia yang sedia membantu menyediakan pelan tindakan praktikal melalui Bengkel Bapa ICAN yang diiktiraf di seluruh dunia yang direka khas untuk lelaki berminat ialah Better Dads Malaysia

Tidak terlambat untuk memulakan sesuatu dengan niat sengaja untuk menjadi ayah atau bapa yang lebih baik kerana kita perlu melaluinya setiap hari dari semasa ke semasa.

Sama ada kita mempunyai bapa yang tinggal di rumah atau bekerja, sesiapa sahaja yang berpengalaman bermain dan bergantung pada bahu bapa mereka, meletakkan tangan kecil mereka di tangannya yang besar, atau menari di jari kaki, akan selalu mengenang kenangan itu.

Kemungkinannya juga ayah atau bapa turut mengingati saat-saat itu.

Golongan ayah atau bapa juga adalah pautan terpenting bagi anak mereka kerana menunjukkan kemampuan menjadi suami, rakan, pekerja dan penyokong masyarakat yang baik.

Hari Bapa adalah masa terbaik untuk meraikan, menghargai kenangan dan mengucapkan terima kasih kepada lelaki yang bergelar ayah atau bapa dalam hidup kita.

Azizi Ahmad,
Pendidik senior



Sumber : Tunjuk contoh bapa terbaik untuk anak teladani

Post a Comment

0 Comments