PAN simpati nasib menimpa pemuzik kelab malam

Meskipun mempunyai pendirian sendiri terhadap pub dan kelab malam, Ahli Parlimen Sepang Hanipa Maidin berkata dia tetap bersimpati dengan pemuzik dalam industri itu yang terjejas dalam tempoh pandemik Covid-19.

“Saya mungkin ada pendirian sendiri terhadap industri ini, tetapi saya sangat bersimpati dengan keadaan mereka.

“Saya sangat berharap agar kerajaan dapat melakukan sesuatu untuk mengeluarkan mereka dari situasi genting ini.

“Sekiranya ada inisiatif untuk menubuhkan tabung kecemasan untuk kita menderma dan membantu mereka, saya bersedia untuk menderma.

“Oleh kerana PAN sangat terdorong oleh slogan ‘Islam kasih kepada semua’ saya percaya bahawa agama saya akan mendorong saya untuk berbelas kasihan kepada mereka,” kata Hanipa dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata demikian merujuk laporan semalam kisah kepayahan dihadapi kelab malam dan pemuzik, termasuklah pemuzik yang dibayar gaji tanpa sebarang faedah seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Perkeso, insurans dan faedah perubatan.

Dalam laporan semalam, Persekutuan Industri Hiburan Malaysia menyatakan rasa terkejut dengan kenyataan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin berkaitan penutupan kelab malam dan pub baru-baru ini selepas beliau menganggap penjarakan fizikal menjadi satu isu penting dalam industri kelab malam.

Presidennya Liew Poon Siak menganggap kenyataan itu sebagai satu tamparan memandangkan industri itu sedang menghadapi kesukaran bertahan selepas tidak dibenarkan beroperasi sejak Mac susulan Covid-19.

“Rakyat Malaysia cepat mengakui kepelbagaian budaya kita, tetapi juga cepat lupa bahawa kepelbagaian yang unik ini juga hadir dengan toleransi terhadap kepercayaan dan amalan yang berbeza dari yang dimiliki oleh seseorang.

“Keputusan baru-baru ini agar industri pub dan kelab malam di Malaysia terus ditutup sebagai satu contoh keputusan yang dibuat dengan tahap toleransi yang rendah terhadap kepelbagaian budaya dan ekonomi kita,” kata Adil Johan, Felo Penyelidik di Institut Pengajian Etnik UKM, yang juga pemain saksofon untuk Nadir dan Azmyl Yunor Orkes Padu.

Dilaporkan juga bahawa beberapa pemuzik telah memilih untuk menjual alat-alat kesayangan mereka selepas tiada pendapatan, sementara yang lain menjual makanan dan barang-barang buatan rumah di bazar.

Sejak perintah kawalan pergerakan (PKP) dikuatkuasakan pada Mac, kelab malam dan pub tidak dibenarkan beroperasi, menjejaskan bukan sahaja perniagaan industri itu, tetapi juga pendapatan pemuzik.

Muhyiddin telah membuat kenyataan tersebut di Konvensyen Perikatan Nasional di Kuala Lumpur pada Selasa.

Katanya, ekonomi negara menunjukkan tanda-tanda pemulihan setelah kerajaan membuka semula hampir semua sektor.

“Hanya pub dan kelab malam yang belum memulakan perniagaan. Tapi saya rasa mungkin satu perkara yang baik jika mereka tidak buka sama sekali, ”tambahnya sambil tersenyum.

Sebuah klip video acara itu menunjukkan Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan pendakwah kontroversi Ridhuan Tee Abdullah antara mereka yang menyambut baik kenyataan itu.

Malaysiakini telah menyajikan lapo

The post PAN simpati nasib menimpa pemuzik kelab malam first appeared on Wowberita.



via Wowberita

Post a Comment

0 Comments