Sekarang Dia Pula Rasakan Kedudukan Ditempat Mngsa BuIi Yg Disamakan Dgn Haiwan – Peguam

Selepas wanita bernama Suharnizan menjadi mngsa hiinaan dan ‘b0dy shaming’ usahawan kosmetik Eiira Aziera, seorang peguam tampil mahu menghulurkan bantuan guaman.

Niat peguam, Nor Zabetha itu bagaimanapun telah mendapat reaksi negatif seorang wanita yang menulis komen melampau dengan merendah-rendahkan niat baik orang lain.

Terbaru, Nor Zabetha tampil membuat hantaran terbaru di Facebook susulan perkara tersebut;

” Saya harap inilah tulisan akhir saya berkenaan isu buIi bagi kejadiaan yang berlaku sehari dua ini.

” Di USA, banyak kes remaja membunvh diri kerana DibuIi di sosial media. Kes paling mendapat liputan adalah kes bunvh diri oleh Meg4n Meier berumur 13 tahun.

” Dalam kes ini, Meg4n berkenalan melalui Myspace dengan seorang budak lelaki bernama J0sh. J0sh ini sebenarnya fake account yang dicipta oleh Lori Drew iaitu ibu kepada salah seorang kawan Meg4n.

” Meg4n yang penuh percaya bahawa J0sh ini wujud, telah banyak berkongsi cerita dan maklumat dengan J0sh.

” Setelah berkawan tidak beberapa lama, L0ri Drew melalui fake account telah memulakan ser4ngan demi ser4ngan pembuIian terhadap Meg4n.

” Mesej yang terakhir dari J0sh kepada Meg4n adalah ‘Everybody in O’Fallon knows who you are. You are a bad person and everybody hates you. Have a shiitty rest of your life. The world would be a better place without you’.”

” Meg4n terus menggntung dirinya. May4tnya ditemui ibu bapanya sendiri. Bayangkan perasaan ibu bapanya, anak mereka DibuIi oleh seorang wanita berusia lingkungan 40-50an sehingga m4ti.

” Bayangkan usia begini pun tidak boleh akal yang waras dan membuIi seorang remaja 13 tahun sehingga m4ti. Akal entah di mana?

” BuIi membuIi ini, kalau di USA sudah makin membar4h. Ramai remaja bunvh diri. Google saja dan cari. Terlalu banyak.

” Budaya buIi ini juga menyebabkan depresi dikalangan remaja. Sebab itu, kita jangan wujudkan budaya buIi.

” Saya tak mahu anak saya ke sekolah jadi pembuIi atau mngsa buIi, semata-mata kerana situasi yang diwujudkan oleh orang keliling yang kata, apalah sangat buIi ini.

” Kalau jenis tidak memandang jauh dan berfikiran sempit memang begitu. Kalau tidak kena dekat diri sendiri, tak apa.

” Ada yang kata pada saya, padam nama dan juga wajah dalam screenshot yang saya naikkan tadi.

Mengata orang lain b4bi dan anak har4m

” Begini, dia pun sudah kata, ‘BuIi mana sangat?’ Bila dia rujuk kepada pembuatan b0dy shaming mengatakan orang b4bi dan juga anak h4ram itu tidak ada apa-apa. Jadi saya anggap dia pun jenis tabah.

” Jadi apalah sangat memuatnaik gambar dari tulisannya sendiri yang berbentuk pembuIian terhadap saya dengan mengatakan saya hampeh, saya lawyer tidak profesional, saya lawyer tidak ada job. Semua menyentuh kredibiliti saya.

” Kalau hendak saman. Selayaknya memang saya saman tetapi orang begini, buang masa sahaja. Setelah tulisan saya itu, terus dia block saya. Terus dia dia tukar profil. Terus dia delete status.

” Begitulah perasaannya. Bila nama dikongsikan. Begitulah perasaannya bila orang mula menyerang. Hanya dek kerana tulisan saya berlapik-lapik, dia terus tutup dan tukar profil.

” Nah! Sekarang cuba dia rasakan pula kedudukan ditempat mngsa buIi yang disamakan dengan haiwan.

” Bagaimana pula perasaannya? Apa pula yang mngsa itu rasa? Keluarganya rasa? Orang sekeliling yang memerhatikan buIi itu rasa?

” Begitulah perasaannya. Saakit. Sedih. Pedih. DibuIi itu sakiit. Dihiina itu pedih. Dicaaci maaki itu sedih.

” Semoga situasi minggu ini menjadi pengajaran kepada dia, bahawa jadi mngsa buIi itu sakit.

” Pengajaran kepada saya supaya sabar dalam menyampaikan sesuatu dan tidak semua setuju.

” Malahan mungkin ada tulisan dan penyampaian saya sewaktu isu ini juga keterlaluan atau menyentuh perasaan mana-mana pihak. Saya minta maaf jika saya khilaf. Saya hanya ingin berpesan-pesan.

” Pengajaran kepada kita semua agar kita banteras budaya buIi. Bahaya. Kita tidak mahu anak-anak kita hidup dalam situasi ramai pembuIi dan pemngsa. Jangan sampai jadi bar4h.” tulis Zabetha

Sumber: Nor Zabetha




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments