Trump 'secara umumnya' sokong polis tamatkan guna kaedah menekan leher

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump berkata kaedah kontroversi menekan leher (chokehold) yang digunakan oleh beberapa polis negara itu untuk menahan suspek perlu "secara umumnya" dilarang, tetapi mungkin diperlukan dalam situasi berbahaya.

"Sekiranya seorang pegawai polis dalam situasi pergelutan dan dia mempunyai seseorang ... anda harus berhati-hati," kata Trump dalam wawancara di Fox News yang disiarkan pada Jumaat.

Trump berkata, "kaedah menekan leher terdengar sangat tidak bersalah, begitu sempurna."

Namun, beliau berkata, melarang kaedah itu, seperti yang dituntut oleh penunjuk perasaan di seluruh negara itu yang marah dengan insiden kematian lelaki kulit hitam George Floyd setelah seorang anggota berlutut di lehernya - di Minneapolis pada 25 Mei lalu, adalah baik 'secara umumnya'.

Beliau juga berkata, akan membuat 'cadangan yang sangat kuat' kepada pihak berkuasa tempatan.

Dalam wawancara bersama Fox News dirakam pada Khamis, Trump memberi maklum balas mengenai saranan daripada pelbagai pihak di seluruh negara itu supaya polis tidak lagi menggunakan kaedah menekan leher ketika melakukan tangkapan.

Dalam insiden 25 Mei lalu, rakaman video menunjukkan pegawai polis menekan lututnya di leher Floyd walaupun berulang kali mengatakan dia tidak boleh bernafas.

Anggota paramedik yang tiba di tempat kejadian mengesahkan mangsa sudah meninggal dunia.

Bandar Midwestern kini telah bersetuju untuk melarang kaedah menekan leher.

Di New York, seorang lagi Afrika-Amerika yang tidak bersenjata, Eric Garner, meninggal dunia pada tahun 2014 setelah seorang pegawai polis meletakkannya dalam keadaan tidak selamat semasa penangkapan.

Ketika ditanya mengenai tunjuk perasaan terhadap kekejaman polis, Trump mengatakan dia ingin 'melihat penguat kuasaan undang-undang yang berhemah tetapi kuat'.

"Kesukaran kadang-kadang yang paling berhemah," katanya.

Sementara itu, pihak berkuasa di Minneapolis, semalam meluluskan resolusi untuk menggantikan jabatan polisnya dengan sistem keselamatan awam yang dipimpin oleh masyarakat.

Menurut ketetapan itu, pihak berkuasa tempatan akan memulakan proses libat urus dengan komuniti di Minneapolis untuk menghasilkan model keselamatan awam yang baharu.



Sumber : Trump 'secara umumnya' sokong polis tamatkan guna kaedah menekan leher

Post a Comment

0 Comments