Lama Berdiam Diri, KJ Akhirnya Bersuara Susulan Kes Guan Eng, ‘Bila Kena Batang Tubuh Mereka’

” Tindakan D A P dan PH ini menunjukkan sekali lagi bagaimana sikap double standard mereka terhadap perjalanan undang-undang negara.”

Itu kata-kata Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang menyifatkan pemimpin D A P dan Pakatan Harapan (PH) menunjukkan sikap pilih kasih dalam kes membabitkan bekas menteri kewangan, Lim Guan Eng.

Dalam tempoh 24 jam lalu, katanya, banyak penghin4an serta h3rdikan dikeluarkan pemimpin mereka yang mendkwa proses undang-undang dihadapi Lim ketika ini adalah bersifat poIitik.

” Malah dalam saluran media rasmi D A P sendiri menyatakan kononnya “tiada sebarang bukti kesaI4han dapat dikemukakan” oleh pihak pendkwaan.

” Ini sangat p3lik sebab perbicaraan belum lagi bermula, baru di peringkat bacaan dkwaan,” kata Khairy dalam kenyataan disiarkan di blognya hari ini.

Tambah beliau hanya minggu lalu pemimpin D A P dan PH memuji mhkamah selepas menjatuhkan hukvman 12 tahun pnjara dan dnda RM210 juta terhadap bekas perdana menteri, Najib Razak yang didapati bersaI4h atas tujuh pertvduhan.

Bila kena kat batang tubuh sendiri..

” Apabila kena batang tubuh mereka, habis dihin4 sistem kehakiman negara.

” Sedangkan hanya pada minggu lalu, mereka sanjung mhkamah apabila keputusan kes melibatkan pemimpin Umno sesuai dengan kehendak mereka,” katanya.

Khairy yang juga bekas ketua pemuda Umno berkata ramai pemimpin Umno dihadapkan ke mhkamah dalam temph dua tahun lalu dan ahli-ahli parti itu menghormati proses tersebut.

” Kalau yakin tidak bersaI4h, kemukakan hujah dan bukti di mhkamah.

” Tidak perlu bermain dengan kad simpati dengan menghin4 proses undang-undang kononnya tidak bebas dan bermotifkan poIitik,” tambahnya.

Awal hari ini, Lim mengaku tidak bersaI4h dan minta dibicarakan di Mhkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tudvhan meminta rasvah berkaitan projek terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion di Pulau Pinang.

Bekas ketua menteri Pulau Pinang itu ditahan malam tadi setelah dipanggil ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya.

Lim juga dijangka menghadapi pertudvhan lain di Pulau Pinang pada 10 dan 11 Ogos.

Sementara itu, SPRM juga telah menahan isterinya Betty Chew dan juga ahli perniagaan Phang Li Khoon di Pulau Pinang.

Phang sebelum ini didkwa dan dibebaskan bersama Lim dalam kes membabitkan skndal banglo mewah milik Lim.

Chew ditahan berkaitan syarikat Excel Property Management and Consultancy Sdn Bhd.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments