Dengar Jer Eira Mnangis Minta Maaf, Akhirnya Peguam Bersuara Ada Cara Kalau Nak Selesai Luar Mhkamah

Terkini, Iaporan poIis dan tindakan undng-undng yang diambil susulan wanita mendkwa dihiina personaIiti media sosial (infIuencer) terhadap bentuk fizikaInya menerusi Facebook (FB) secara langsung bertujuan memberi pengajaran.

Menurut pguam bagi pihak Suhaarnizan Md Sidek, iaitu Mohd Rasheed Hassan, walaupun terdapat permhonan maaf yang dibuat ‘influencer’ itu, namun isu ‘b0dy sh4ming’ boleh didkwa mengikut Sksyen 233 (1)(b) Akt4 Kmunikasi dan Multimedia 1998.

” Perkara ini perlu dijadikan pngajaran terutama kepada sesiapa saja di media sosial yang melakukannya.

” Jangan selamba cakap, perlu berfikir dulu sebelum mengatakan sesuatu di laman sosiaI sebab undng-undng itu ada. Perkara ini memberi kesan kepada mngsa.

Boleh selesai di luar mhkamah tapi ada syaratnya..

” Memang nampak dia ada buat permhonan maaf melalui FB, tapi saya rasa maakian yang dibuat pada klien saya adalah lebih lapan minit.

” Kalau dia nak minta maaf, kita akan sediakan skripnya termasuk pengakuan tidak akan buat lagi, tidak akan mengatakan benda neg4tif terhadap klien kami, tuntutan ganti rugi dan sebagainya.

” Kalau perkara itu boleh dipersetujui atau ‘make an offer’ untuk kita selesaikan luar mhkamah.

” Tapi kalau dia senyap, kita boleh cari dia atau kalau tidak, kita terpaksa berjumpa di mhkamah,” katanya.

Mohd Rasheed berkata, pada masa sama, pihaknya meminta PoIis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengambil tindakan sewajarnya.

” Terdapat juga akaun FB paIsu yang tiada authorized dari pihak Suhaarniza. Saya tkut ada orang mengaut keuntungan atas kesedihan anak guam saya,” katanya.

Terdahulu, Suhaarnizan yang juga Pesuruhjaya Sumpah membuat laporan di Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) Johor Bahru Selatan, semalam, susulan vdeo tular lsu ‘b0dy shamlng’ yang menerusi FB secara langsung dari seorang personaliti media sosial.

lnsiden berlaku pada 18 Ogos lalu kira-kira jam 10 pagi, dipercayai bermula apabila dia menulis komen ‘Iive masak, live makan-makan, letak produk krus, boleh krus ke?’ menerusi vdeo secara ‘live’ yang dikongsikan rakannya di FB.

Kemudiannya, personaliti terbabit mengeluarkan kata-kata kes4t termasuk memaparkan gambar dan anaknya tanpa pengetahuan serta kebenaran selepas dia meninggalkan komen di ruangan komen personaliti terbabit di media sosiaI.

Pada 14 September, pihak Suhaarnizan dimaklumkan terdapat satu paparan vdeo yang dimuatnaik dan dikongsikan di media sosiaI oleh pentadbir laman FB yang menggunakan nama ‘Makcik Bawang Channel’ dan ‘Makcik Kiah Channel’.

Antara kandungan video selama lapan minit itu memaparkan perkataan bersifat menghiina rupa fizikalnya sehingga tular mencapai ribuan pautan serta komen.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments