Padah Akibat Suka Hiina Fizikal Orang Lain. Akhirnya PDRM Tampil Beri Kenyataan lsu B0dy Shaming

Sejak beberapa hari yang lalu video berkenaan seorang influencer ditngking pemilik restoran kerana membuat live menjual produk telah mendapat perhatian warganet.

Isu itu kemudian berlanjutan apabila vdeo lama influencer terbabit menghiina seorang wanita yang tidak memihak kepadanya ketika live telah ditularkan kembali.

Influencer terbabit dikatakan terang-terangan menghiina fizikal wanita tersebut dengan perkataan dan bahasa k3sat.

Susulan dari itu mngsa telah mengambil tndakan undng-undng setelah mendapat nasihat dari beberapa peguam.

Kenyataan PDRM tentang ‘B0dy sham1ng’

Perlakuan mengej3k atau ‘membahan’ bentuk fizikal seseorang individu secara terbuka mahupun melalui gajet adalah satu tndakan yang umum kita tahu sebagai perbuatan yang tidak baik.

‘B0dy sham1ng’ ataupun dalam bahasa Melayu ‘ej3kan tubuh’ ini dilihat semakin berleluasa seiring dengan penggunaan media sosial yang meluas.

Ej3kan tubuh ini termasuk prbuatan memaIvkan seseorang terhadap tubuh, warna kulit, atau penampilan mereka.

Polis Diraja Malaysia (Royal Malaysia Police) melalui Facebook rasmi mereka bahawa prbuatan ini disifatkan sebagai kesIahan jnayah.

‘B0dy sham1ng’ adalah jnayah.

‘B0dy sham1ng’ atau perbuatan mengej3k fizikal seseorang di mana-mana perkhidmatan aplikasi adalah merupakan satu kesalahan jnayah mengikut Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Sksyen (SKMM) 233 (1)(b).

Perbuatan tersebut memberikan kesan neg4tif kepada mngsa antaranya stress dan gngguan em0si, hilang keyakinan diri, kecelaruan pemakanan, kemrungan serta perbuatan membnuh diri.

Ayuh jauhi budaya ‘b0dy sham1ng’ dan sentiasa peka dengan snsitiviti rakan atau orang di sekeliling kita.

Reaksi warganet

Sementara itu menerusi ruangan komen, rata-rata warganet bersetuju dengan akta baru ini dan saranan pihak PDRM supaya tidak melakukan ‘b0dy sham1ng’ kerana ia kini adalah perbuatan jnayah.

Malah ramai warganet yang turut berkongsi pengalaman menjadi mngsa ‘b0dy sham1ng’ terutama ketika zaman persekolahan.

” Setelah sekian lama baru ada Akta untuk org yg suka ber B0dy sham1ng org…Aku dulu sekolah ada jugak org ej3k2 tapi Alhamdulilah lah boleh kawal emosi” tulis Sheena

” Saya penah kene ej3k muka kain buruk sebab saya salah guna produk muka. Sedih bila kena macam tu di tempat umum..sy slalu berdoa muka sy cepat smbuh..Alhmdulillah dgn izin Allah…sembuh” tulis Zurin

” Masa sekolah menengah, ada sorang makcik, asal jmpa aku, mst ckp aku gmuk. Tak kira lah tempat, aku pun feedup juga, beberapa tahun kemudian, anak dia lbih gmuk lagi dari aku,” komen Zuliaha




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments