R&R perlu kerap dibersihkan, sanitasi

PUTRAJAYA: Pengurusan Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) lebuh raya negara perlu kerap melakukan pembersihan dan sanitasi premis berikutan kebenaran rentas negeri sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP).

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata pengunjung juga perlu merekodkan nama, nombor telefon dan suhu badan melalui aplikasi MySejahtera atau secara manual.

"Bagi kawasan R&R, pembersihan sanitasi premis mesti dilakukan dengan kerap begitu juga merekod suhu badan pengunjung dan pihak R&R mesti menyediakan kemudahan basuh tangan menggunakan sabun dan cecair pembasmi kuman.

"Pemantauan di R&R akan dibuat bagi memastikan semua pihak mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan," katanya pada sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di sini, hari ini.

Ismail Sabri berkata, bagi umat Islam yang ingin menunaikan solat di surau R&R, mereka disaran membawa kelengkapan sendiri seperti telekung dan sejadah.

Mereka juga perlu mematuhi SOP ditetapkan termasuk penjarakan sosial ketika mengambil wuduk.

"Kawasan permainan kanak-kanak di R&R juga ditutup buat masa ini manakala gerai makan di kawasan berkenaan dibenarkan beroperasi bermula jam 6 pagi hingga 12 tengah malam.

"Orang ramai diminta untuk mematuhi SOP R&R yang ditetapkan dan juga mengamalkan disiplin diri apabila berada di kampung halaman," katanya.



Sumber : R&R perlu kerap dibersihkan, sanitasi

Post a Comment

0 Comments