Selamba Cakap Tanam Pokok G4nja Sebab Suka-Suka. Bila PoIis Periksa, Sekali Kantoi Benda Lain Pula

Seorang ahli perniagaan ditahan bersama 12 pokok g4nja dalam serbuan poIis di Taman Mega Ria, Batu 3, Jalan Air Panas Tawau semalam.

Serbuan pada 5.30 pagi oleh pasukan Bahagian Siasatan Jnayah Nrkotik, Ibu Pejabat PoIis Daerah (IPD) Tawau turut menyita dua kenderaan pacuan empat roda dan sebuah motosikal Harley Davidson.

Pesuruhjaya PoIis Sabah Datuk Zaini Jass berkata, lelaki berusia 43 tahun itu ditahan ketika berada di tingkat atas rumahnya.

Menurutnya, hasil pemeriksaan dan disaksikan sspek sendiri, poIis menemui 12 pokok disyaki g4nja dengan ketinggian antara 138 sentimeter (cm) hingga 212 cm yang ditanam di halaman belakang rumahnya.

Sekali kantoi, poIis jumpa peluru

” Pemeriksaan lanjut di ruang tamu rumah sspek kemudiannya menemui plastik lutsinar berisi tumbuhan kering disyaki g4nja dengan berat kasar 29.52 gram.

” PoIis turut menemui beberapa kotak berisi peluru dengan jumlah sebanyak 58 butir peluru dalam bilik tidur sspek,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat PoIis Kontinjen (IPK) Sabah di Kota Kinabalu hari ini.

Tanam untuk suka-suka saja..

Zaini berkata, siasatan awal mendapati sspek memperoleh benih g4nja itu dari Selangor dan mendakwa menanamnya hanya untuk suka-suka.

Bagaimanapun, katanya, siasatan masih dijalankan dan kemungkinan ada motif lain.

” Sspek dan semua barang rmpasan dibawa ke IPD Tawau untuk siasatan lanjut.

” Sspek kini dir3man hingga 10 Ogos mengikut Sksyen 6B Akta Ddah Berbhaya (ADB) 1952, Sksyen 39A(1) akta sama dan Sksyen 8 Akta Snjata Api 1960,” katanya.

Sementara itu, dalam kes berasingan, beliau berkata, pihaknya mermpas ddah jenis sya-bu seberat satu kilogram yang dianggarkan bernilai RM40,500 di Pejabat Pos di Manggatal semalam.

Menurutnya, pihaknya dimaklumkan oleh Pejabat Pos Manggatal terdapat satu parcel yang tidak dituntut dan dicurigai mengandungi bahan terlar4ng pada 9 pagi.

” Bertindak atas maklumat itu, sepasukan poIis dari IPK pergi ke pejabat pos berkenaan dan menemui satu bungkusan kiriman pos.

” Dalam bungkusan itu, menemui dua unit lampu siling berbentuk bulat berisi ketulan hablur jernih disyaki sya-bu.

” Tiada tngkapan dilakukan dan semua barang berkenaan dirmpas dan dibawa ke IPK Sabah untuk siasatan lanjut,” katanya.




via 1 MIN READ

Post a Comment

0 Comments